DIETA MACROBIOTICA A LUI GEORGE OHSAWA – Episodul 1

Am fost rugat de mai multe ori sa prezint dieta macrobiotica a lui George Ohsawa si m-am bucurat sa observ interesul  ridicat fata de acest mod de hranire care a fost promovat de parintele macrobioticii.

Din ce in ce mai multi oameni fac apel la metodele naturale de vindecare si purificare a organismului, iar cand se pune problema obtinerii si a unui nivel de armonizare globala a energiilor, acest regim suscita un si mai mare interes.

Asa incat m-am decis sa incep prezentarea acestuia in mai multe „episoade”. De ce ? Pentru ca este foarte bine sa avem o imagine corecta asupra principiilor filosofice si a mecanismelor energetice care stau la baza exceptionalei eficiente a acestui procedeu global de purificare si armonizare prin alimentatie.

EPISODUL 1

GEORGE OHSAWA ŞI SISTEMUL MEDICAL PROMOVAT DE EL

Baza acestei filozofii este foarte simplă: este Yin-Yang, adică polaritatea oricărui lucru, oricărei situaţii, stări de spirit sau fenomen din manifestare”  – G.Ohsawa

Nyoichi Sakurazawa (cunoscut în America sub numele de George Ohsawa) este unul dintre marii medici, filozofi şi înţelepţi ai acestui veac. S-a născut în 1893 la Kyoto, în Japonia, iar viaţa sa este cea mai bună pledoarie pentru a susţine principiile sale. Prima întâlnire cu medicina tradiţională, japoneză şi chineză, o are la vârsta de 16 ani, când contactează, datorită lipsurilor, una din bolile necruţătoare ale vremii: tuberculoza. Graţie unui regim alimentar sever şi a aplicării anumitor procedee tradiţionale, reuşeşte să învingă boala, iar această experienţă îi va marca puternic întreaga viaţă. La vârsta de 37 de ani, ajunge în Franţa, unde urmează cursuri universitare de filozofie, istorie, biologie, biochimie şi medicină. În această perioadă îşi publică şi primele lucrări de filozofie orientală.

Al doilea război mondial îl găseşte în Japonia, unde are o poziţie dizidentă faţă de politica Imperiului, ceea ce atrage asupra sa represalii extrem de dure. Este condamnat la moarte chiar, dar printr-un miracol, reuşeşte să se salveze. După război, începe, alături de soţia sa, o muncă intensă de răspândire a cunoştinţelor tradiţionale de medicină şi filozofie. Punând în practică cunoştinţele sale de medicină, realizează numeroase vindecări miraculoase. Tratamentele sale nu se adresau unui agent infecţios sau unei boli anume, ci terenului, adică fiinţei umane, stimulându-i acesteia capacitatea naturală de a face faţă oricărei agresiuni interne sau externe. În timpul unei epidemii de febră tifoidă, ajută zeci de oameni aflaţi în suferinţă, dar cade el însuşi pradă acestei boli. Se vindecă, împreună cu soţia sa, cu ajutorul a 60 de zile de post negru. Câţiva ani mai târziu, cu ajutorul regimului cu cereale integrale (pe care îl vom prezenta în continuare), reuşeşte să scape de o boală mortală – ulcerul tropical.

Întreg sistemul medical promovat de el are în vedere armonizarea celor două energii antagoniste, şi în acelaşi timp complementare: Yin (feminin, lunar, receptiv, negativ, -) şi Yang (masculin, solar, emisiv, +), a căror interacţiune se află la baza tuturor fenomenelor şi manifestărilor din Univers. El sesizează conexiunile existente între: alimentaţie – modul de a acţiona, de a simţi şi de a gândi – apariţia bolilor, şi în virtutea acestor observaţii, elaborează mai multe regimuri alimentare de vindecare şi armonizare a fiinţei umane. El redefineşte noţiunea de boală într-un mod inedit pentru gândirea occidentală, şi anume stabilind trăsăturile fundamentale ale stării de sănătate. Întreaga sa gândire se bazează pe ideea că menirea omului este de a se pune în mod conştient în acord cu legile Naturii, cu Dumnezeu în ultimă instanţă.

ELEMENTE REFERITOARE LA TEORIA YIN – YANG

Pentru cel care cunoaşte tendinţele Yin-ului şi Yang-ului şi ştie să le echilibreze, Universul şi viaţa constituie cea mai mare şcoală” G. Ohsawa

Aşa cum precizam anterior, G. Ohsawa a fost un adept al filozofiei orientale tradiţionale, care consideră fiinţa umană un sistem cu mai multe niveluri – trup, minte si suflet -, constituite într-un tot unitar, integrat în mod firesc în marele Tot al manifestării universale. Interacţiunea directă cu mediul exterior prin intermediul hranei, aerului inspirat, apei, precum şi cea indirectă, invizibilă (bioenergetică, mentală, etc. ) sunt de natură să producă continuu transformări în fiecare dintre noi, fiind necesară o atenţie continuă pentru menţinerea echilibrului dinamic din fiinţa noastră. Înţelegând aceste principii filozofice, Ohsawa a căutat şi a găsit modalitatea practică, extrem de valoroasă, prin care poate fi cu uşurinţă identificat gradul de dezechilibru din organism şi modalităţile cele mai rapide de echilibrare. Această metodă practică are în vedere identificarea predominanţei energetice a fiinţei umane, din punctul de vedere al celor două energii fundamentale, cunoscute în medicina tradiţională chineză sub numele de Yin si Yang.

Tradiţia medicală orientală – şi cea chineză în special – consideră că cele două forţe polare complementare, una pozitivă (+, Yang) si una negativă (-,Yin), sunt prezente în întreaga noastră fiinţă şi în întregul univers exterior, pe toate nivelurile sale. Interacţiunea continuă a celor două tipuri de energii este astfel cea care determină toate transformările din corp, din sfera emoţională şi mentală. Văzute ca energii fundamentale ale creaţiei, pozitivul (Yang) şi negativul (Yin) sunt inseparabile, coexistând în diferite proporţii atât în universul exterior (Macrocosmos), cât şi în fiinţa umană (Microcosmos). Cele două aspecte nu există unul fără celălalt, fiind mereu într-o mişcare fluidă, de întrepătrundere. În natură nimic nu este numai YIN (-) sau numai YANG (+), ci orice fiinţă, lucru, fenomen le cuprinde pe amândouă, dar nu în proporţii egale, una fiind în general predominantă.

Forţa fundamentală Yin este centrifugă, (-), se manifestă expansiv, este sursa liniştii, a calmului, frigului, întunericului, pământului. Este caracterizată de inactivitate, inerţie, relaxare, starea de rece, ritm mai lent. Simbolul ei este apa. Aspectul YIN (-) are funcţia de recepţie, de acumulare de energie, conservă, tinde către organizare.

Forţa fundamentală Yang este centripetă, (+), se manifestă în contracţie, este sursa sunetului, dinamismului, căldurii şi luminii, şi este caracterizată de activitate, iniţiativă, starea de cald, fierbinte, ritm accelerat. Simbolul ei este focul. Aspectul YANG (+) este consumator, tinde către entropie, dezintegrare, dezorganizare.

Gradul de echilibru polar al celor două tipuri de energii în fiinţa noastră este cel care determină starea noastră de armonie şi sănătate (în cazul unei proporţii echilibrate a celor două energii) sau suferinţe, boli, tulburări în diferite grade (în cazul dezechilibrului). Medicina chineză a beneficiat din plin de cunoaşterea acestor principii, practica acupuncturii şi a altor metode de vindecare fiind în întregime bazată pe acestea.

Înţelegerea gradată a manifestărilor energiilor Yin si Yang constituie pentru orice fiinţă inteligentă o cheie pentru înţelegerea si transformarea în bine a vieţii, întregul Univers devenind astfel cea mai înaltă şcoală de înţelepciune. Pentru acela care nu cunoaşte sau ignoră însă aceste principii fundamentale, încălcând legile de manifestare ale lor, viaţa devine plină de suferinţă, boli şi insuccese.

Primul pas necesar pentru realizarea practică a procesului de echilibrare a fiinţei din punctul de vedere al polarităţii Yin -Yang este identificarea predominanţei în cazul propriei fiinţe a uneia dintre aceste energii.

Pentru aceasta, prezentăm în continuare câteva din caracteristicile prin care putem remarca uşor prezenţa, într-o proporţie mare, a fiecăreia dintre cele două forte opuse (+ şi -) în cazul fiinţei umane, precum şi tendinţele perturbatoare pe care le determină excesul lor. Este necesar ca în identificarea predominanţei Yin-Yang să urmărim intensitatea, frecvenţa şi durata cu care fiecare caracteristică se manifestă.


CARACTERISTICI ALE MANIFESTARII LUI YIN Şi YANG

ÎN FIINŢA UMANĂ

La nivelul trăirilor umane, aspectul Yin, lunar, ce poate fi definit sub numele de feminitate (-), implică sensibilitate, receptivitate, pasivitate, inteligenţă analitică, sentimente durabile, intuiţie psihologică, slăbiciune şi dependenţă. În general, în cazul femeilor, caracteristicile de tip yin predomină (la modul global) faţă de cele de tip yang.

Aspectul Yang, solar, ce poate fi definit sub numele de masculinitate (+), implică forţă, dinamism, emisie, rezistentă, curaj, raţionalitate, capacitate de realizare. În general, în cazul bărbaţilor, caracteristicile de tip yang sunt preponderente (la modul global) faţă de cele de tip yin.

Câteva caracteristici ale fiinţei predominant Yin

În aspectele rafinate, ea este calmă, blândă, liniştită, pare fragilă, receptivă la nou, manifestă sensibilitate elevată, flexibilitate a voinţei, simţ artistic, inspiraţie, este o natură „hrănitoare”, maternă.

Poate fi indecisă, uşor de influenţat (asemenea unui cameleon care „se pliază” imediat mediului înconjurător), poate fi vicleană, perfidă, invidioasă, resimte teamă, anxietate, se poate panica uşor, pare neajutorată.

La extrem, este pasivă, apatică, privirea ei este ştearsă, mina – inexpresivă, manifestă lentoare în gesturi şi vorbire, răceală în relaţiile cu ceilalţi, atitudine de reţinere, ceilalţi oameni pot descifra cu greu adevăratul ei fond, natura ei profundă şi gândurile ascunse; răbdare excesivă, laşitate, inerţie în gândire, confuzie; inapetenţă, anorexie, greaţă. Se poate spune că în cazul ei tendinţele subconştiente sunt cele care îi ghidează în mare măsură viaţa.

Afecţiuni specifice excesului de energie yin: În cazul excesului de energie Yin, fiinţa este predispusă la afecţiuni situate în profunzime şi prin aceasta mai greu de tratat: boli cronice, maladii psihice (labilitate psihică, nevroze, schizofrenie etc.), cancer, scleroză în plăci, infecţii cronice, răni greu vindecabile etc. Sensibilitatea la durere a unei fiinţe preponderent Yin este foarte mare şi de aceea resimte adesea durerile în mod violent şi chiar paralizant.

Câteva caracteristici ale fiinţei predominant Yang

Rezistenţă fizică mare, persoană exuberantă, strălucitoare, expansivă, dinamică, cu vorbire rapidă, voce fermă, trăieşte intens momentul prezent, are capacitatea de a induce celorlalţi ideile şi orientările sale, întreprinzătoare, rapidă; căldura corporală ridicată, entuziasm, atitudine de dinamizare pentru depăşirea obstacolelor.

În cazurile de accentuare dezechilibrată a acestei energii, fiinţa în cauză devine orgolioasă, arogantă, are înclinaţii către dogmatism, este foarte autoritară, are tendinţa de a-i manipula pe cei din jur; apar: pasiunea, patima, gelozia, asprimea, severitatea.

La extrem, se manifestă imperturbabilitate greoaie, grosolănie, răutate, cruzime, tendinţă spre viciu, iresponsabilitate, obsesie, duritate, furie oarbă, opacitate faţă de părerile celor din jur.

Afecţiuni specifice excesului de energie yang: În cazul excesului de energie Yang, fiinţa este predispusă la afecţiuni acute, cu manifestări rapide, febră, dureri violente, acute, hemoragii etc. Capacitatea de autocontrol în cazul durerii este mult mai mare decât în cazul fiinţelor cu predominanţă Yin.

Câteva trăsături ale fiinţei echilibrate Yin-Yang

În urma unui efort conştient de echilibrare a fiinţei în toate planurile sale (corporal, psihic, mental) omul poate ajunge în acel punct minunat în care constată că resimte constant în toată viaţa sa ecourile acestui echilibru dinamic între energiile Yin şi Yang. Fiinţa echilibrată energetic Yin-Yang se recunoaşte prin faptul că este rafinată, civilizată, plină de nobleţe, înţeleaptă, modestă, bună, prevenitoare, fermă în urmărirea unor scopuri spirituale, înalte. Este deschisă, plină de bunăvoinţă şi susţine cu tenacitate adevărul şi dăruirea faţă de cele mai înalte aspiraţii umane. Este iertătoare şi plină de compasiune, gata oricând să îi ajute pe cei care merită. Este nepărtinitoare, şi chiar pe sine însuşi se analizează cu egală luciditate, cunoscându-şi foarte bine atât calităţile, cât şi defectele pe care urmăreşte să le elimine. Când se îmbolnăveşte, se poate trata foarte uşor si se vindecă cel mai repede. Este voioasă, optimistă, cu privire blândă, plină de vitalitate, dotată cu inteligenţă practică, sensibilă când este cazul, reacţionează egal atât la blamarea răuvoitorilor, cât şi la elogii şi laude, păstrându-şi calmul netulburat. Întreaga sa alură emană frumuseţe, pace lăuntrică, putere şi fineţe. Este înzestrată cu calităţi care trezesc admiraţia şi îşi atrage simpatia, fermecându-i pe ceilalţi datorită însuşirilor minunate pe care le are. Are o instinctivă respingere faţă de tot ce este impur, rău sau tulburător, aducând, oriunde se află, buna înţelegere şi dragostea de înţelepciune. Datorită ignoranţei generale, acest tip se întâlneşte destul de rar şi doar în mod excepţional o fiinţă umană poate ajunge la această stare de armonie desăvârşită în mod spontan.

Manifestarea în microcosmosul fiinţei umane a raportului Yin-Yang

dezechilibru de tip Yin (-) echilibru polar

yin-yang

dezechilibru

de tip Yang (+)

lene activitate eficientă, inteligentă suprasolicitare
slugărnicie, servilitate amabilitate grosolănie, mojicie
resemnare tenacitate exemplară arivism, parvenitism
împrăştiere, năuceală, zăpăceală focalizare analitică lucidă minuţiozitate
laşitate, nevolnicie autoritate fascinantă autoritarism abuziv
slăbiciune bunătate afectuoasă cruzime, răutate
răceală, blazare ardoare, înflăcărare euforică pasiune devorantă, patimă
apatie, tristeţe calm olimpian magnetic nervozitate, neastâmpăr
închis în sine, tenebros volubil, fermecător în exprimare palavragiu, guraliv
fricos combativ redutabil agresiv, răutăcios
complacere, stagnare înţelegere profundă invidie, gelozie
neatenţie concentrare uimitoare controlată obsesie, înlănţuire
impulsivitate nebunească auto-control continuu furie nestăpânită
spaimă paralizantă curaj temeritate aberantă
poftă nemăsurată detaşare, abnegaţie dorinţă subordonatoare
nelinişte, stres destindere, bucurie iresponsabilitate
josnicie demnitate orgoliu, mândrie
efeminare blândeţe, compasiune asprime, severitate
zgârcenie, avariţie economie moderată risipă
impresionabilitate emotivitate normală imperturbabilitate obtuză
astenie energie mare agitaţie năucitoare
rezervă, prudenţă extremă entuziasm de durată exuberanţă tip „foc de paie” (trecătoare)
incapacitate paralizantă erotism frenetic sublim, controlat desfrâu, destrăbălare, viciu
indolentă, moliciune fermitate duritate
răbdare excesivă fidelitate inconstantă
încetineală, greutate în înţelegere reflectare subtilă complexă simplificare penibilă
inapetenţă, anorexie, greaţă apetit puternic, sănătos bulimie, nesaturaţie
Anunțuri

4 comentarii la “DIETA MACROBIOTICA A LUI GEORGE OHSAWA – Episodul 1

    • A slăbi nu reprezintă scopul acestui regim. Fiecare constituţie răspunde în mod specific acestui regim.
      Am cunoscut persoane care după primul regim au slăbit 3-4 kg si persoane care nu au slăbit deloc. Au fost persoane care slabe fiind au mâncat mai atent, şi chiar mai mult de frică să nu slăbească şi care au reusit să se îngraşe putin. Ceea ce contează este să recurgem la acest regim pentru a produce condiţiile necesare unei purificări şi totodată a unei armonizări progresive a structurii noastre energetice din punct de vedere polar yin-yang. Mă bucur că vă simţiţi bine.

  1. In primul rand multumesc pentru toate informatiile privitoare la acest regim. Eu sunt in a patra zi si mi se pare extraordinar. Nu am suferit de foame, tot ceea ce mananc mi se pare delicios, ba din contra am tendinta de a manca mai mult! Ma ingrijoreaza insa un singur lucru. Prima zi am avut dureri de cap, firesti intr-o detoxifiere, insa d ieri am o durere surda, permanenta de la brau in jos. Sunt niste dureri similare celor menstruale, fara ca menstruatia sa se apropie in cateva zile. Nu stiu daca sunt normale sau ar trebui sa consult un medic. Din cate am citit despre acest regim durerile sunt normale, sunt semn ca organismul se curata dar nu stiu daca tipul de durere pe care o resimt eu se incadreaza in cele firesti. M-ar ajuta un raspuns. Multumesc, o zi buna si mult curaj si daruinta celor ce s-au decis si urmeaza acest regim!

    • Buna ziua, Mihaela
      Ma bucur ca ai inceput acest regim de purificare acum la inceputul primaverii. Este o perioada favorabila. Este bine sa bei mai multe lichide (apa de izvor, ceai de busuioc). Nu trebuie sa te constipi. Regimurile de purificare evidentiaza unele slabiciuni organice. Pot apare unele dureri, dar ele sunt trecatoare. Totusi daca nu dispar dupa 3 zile este bine sa faci niste investigatii. Poate ca la momentul la care iti raspund durerile au si trecut. Iti doresc sa finalizezi cu succes acest regim.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s