DIETA MACROBIOTICA A LUI GEORGE OHSAWA -Episodul 5

MODUL DE VIAŢĂ ÎN PERIOADA REGIMULUI

“Fiecare acţiune pe care o realizăm generează, mai devreme sau mai târziu, efecte asupra trupului şi sufletului nostru. Prin acţiune conştientă ne putem schimba destinul în bine.” Swami Sivananda

Am prezentat anterior principiul ce stă la baza folosirii celor patru cereale în cadrul acestui regim. Prin amplificarea globală a energiei Yang (+) cu ajutorul alimentaţiei, efectele vor putea fi sesizate atât fizic, cât şi psihomental, în modul descris în secţiunea referitoare la Yin şi Yang. În continuare, vom arăta modul în care anumite atitudini şi acţiuni ale noastre pot influenţa într-o măsură foarte mare rezultatele acestui regim.

Rapiditatea efectelor regimului Ohsawa ţine de nivelul energetic de la care plecăm

În cazul anumitor persoane, efecte remarcabile pot fi sesizate deja din primele zile sau după numai o realizare a acestui regim. În alte situaţii efectele apar ceva mai greu, în timp mai îndelungat. Există factori care determină apariţia acestor diferenţe de eficienţă şi care, chiar cu o minimă atenţie, pot fi orientaţi pentru a ne ajuta cât mai mult. Pentru a putea evalua corect eficienţa regimului, trebuie să avem în vedere chiar de la început, nivelul de la care pornim: atât din punct de vedere al vitalităţii, cât şi al energiei Yang de care dispunem. Comparând situaţia iniţială cu starea generală din finalul regimului, putem sesiza cu o precizie destul de mare cât de eficient este regimul pentru noi (pentru a putea estima “cantitatea” de energie Yang necesară în cazul nostru, putem evalua orientativ proporţia calităţilor şi manifestărilor Yin faţă de cele Yang, folosind descrierile din capitolul “Yin şi Yang”).

Pentru acele persoane care pornesc de la un nivel mai ridicat (ca vitalitate, energie Yang etc.), efectele vor fi chiar de la început mult mai evidente decât în cazul acelora care dispun de resurse reduse (ca în cazul celor excesiv Yin sau în situaţiile în care apar chiar afecţiuni organice determinate de exacerbarea energiilor Yin). Gradul de eficienţă a regimului poate fi mult mărit însă chiar în situaţiile în care se porneşte de la o stare mai defavorabilă, mult perturbată (ca în cazul unor boli). Ceea ce avem de făcut este să fim atenţi de data aceasta asupra întregii noastre fiinţe, cuprinzând sentimentele şi atitudinile predominante, activităţile zilnice, căutând să realizăm un proces mai amplu de reechilibrare a energiilor Yin-Yang, care să cuprindă simultan atât latura fizică, cât şi cea interioară (psihică, mentală).

Acţiunea regimului interferează şi este influenţată permanent de atitudinile mentale şi sufleteşti

Alimentaţia acţionează prin purificarea şi armonizarea fizică şi vitală. Aceste fenomene se reflectă gradat, în timp, şi asupra psihicului şi minţii. Dacă din punct de vedere psihic şi mental nu acţionăm în acelaşi sens al purificării şi amplificării energiilor Yang, procesul de armonizare generală se va desfăşura mult mai lent, având în vedere faptul că fiinţa noastră este un întreg, în care corpul, mintea, sentimentele şi trăirile noastre sunt interdependente, acţionând întotdeauna corelat. O acţiune cum este vizionarea timp de câteva ore zilnic a unor emisiuni şi filme la televizor, este de natură să amplifice mult o stare de sensibilitate faţă de scenele intense pe care le vizionăm sau faţă de informaţiile care ne survin în avalanşă; în noi se succed atunci rapid şi adesea necontrolat stările induse de acele secvenţe pe care le urmărim cu mare atenţie. O astfel de atitudine de pasivitate şi acceptare neselectivă a stimulilor vizuali şi auditivi va amplifica energiile psihice de tip Yin, generând în timp scăderea dinamismului, a puterii de autocontrol sau a dorinţei de acţiune, toate aceste fenomene reflectându-se în final, chiar şi fizic, prin “lenevirea” diferitelor funcţii ale organismului. Oricum, este bine să avem în vedere faptul că situaţia în care realizăm acest regim de purificare şi echilibrare a fiinţei, chiar dacă mai realizăm încă acţiuni de natură să îngreuneze amplificarea energiei Yang, este NET SUPERIOARĂ ŞI BENEFICĂ faţă de cea în care realizăm aceleaşi acţiuni, având în plus şi o alimentaţie inadecvată, preponderent Yin, nenaturală şi impură.

Pentru cei ce doresc un maxim de efecte în urma respectării regimului, vom face în continuare câteva precizări referitoare la atitudinile şi acţiunile pe care trebuie să cultivăm, şi ce trebuie să evităm în viaţa de zi cu zi.

TRĂSĂTURI GENERALE ALE STILULUI DE VIAŢĂ

ADOPTAT ÎN REGIMUL OHSAWA

Ritmul de viaţă trebuie să se desfăşoare cât mai regulat. Acest regim este perioada ideală pentru a elimina (unde este cazul) haosul sau risipirea inutilă a resurselor şi capacităţilor noastre în direcţii nepotrivite nouă, inutile momentului de timp în care ne aflăm. Ordonarea gradată a diferitelor domenii ale vieţii va fi realizată simultan cu ordonarea interioară, în planul gândurilor şi al sentimentelor noastre, unde vom putea sesiza în acest mod o clarificare şi o “curăţire” a unor stări de lucruri ce stagnau sau ne incomodau de mai mult timp.

Vom începe acest proces cu stabilirea unor coordonate temporale fixe pe parcursul unei zile: intervalele acordate meselor principale, orele de culcare şi trezire, momentele dedicate practicii spirituale.

În perioada regimului, trebuie să existe o stare de focalizare şi control în ceea ce gândim şi în modul în care acţionăm. Aceasta nu presupune în nici un fel încrâncenare sau retragere de la activităţile necesare, ci o atenţie mult mărită asupra modului în care realizăm aceste acţiuni. La nivelul acţiunilor, amplificarea energiei Yang presupune manifestarea puterii de sinteză, evaluare şi decizie, a lucidităţii, focalizării, atenţiei, a bucuriei şi veseliei. Nu sunt multe persoanele care reuşesc să menţină constant o astfel de stare de atenţie şi concentrare în ceea ce realizează, după cum nu sunt multe (în ziua de azi) persoanele care au o preponderenţă energetică Yang în majoritatea planurilor fiinţei.

Câţiva parametri care ne pot arăta starea de focalizare şi control pe care o avem atunci când realizăm o acţiune sunt timpul de realizare a ei (de multe ori apar surse de disipare, care fac ca unele activităţi simple să se desfăşoare în timp lung), calitatea, finalitatea (să reuşim să terminăm acţiunea începută, în modul în care ne-am propus; există adesea factori devianţi, care ne conduc în altă direcţie decât cea propusă iniţial, dacă le dăm curs din neatenţie sau lipsă de control) şi starea de împlinire pe care o resimţim după terminarea cu succes a acelei acţiuni, indiferent de dimensiunile şi importanţa ei.

Dacă aceşti parametri sunt la un nivel bun, aceasta înseamnă că manifestăm o capacitate bună de autocontrol şi energia noastră Yang este în creştere.

Atitudinea generală trebuie să fie completată de momente de destindere şi de veselie, de umor de calitate, euforie şi bucurie. Toate acestea ne vor ajuta să ne expansionăm fiinţa şi să trăim din plin capacitatea noastră tot mai mare de a ne exprima. Vom constata că acum este momentul să ne depăşim timiditatea, inhibiţiile, reţinerile, incapacitatea de a ne exprima sau manifesta în relaţiile interumane. Regimul alimentar şi atitudinile predominante pe care acum le menţinem sunt de natură să ne susţină întru totul, astfel încât să putem să ne depăşim limitările în ceea ce priveşte exprimarea armonioasă a personalităţii noastre.

În cazul mai grav în care există şi anumite afecţiuni ce se doreşte să fie eliminate prin intermediul acestui regim, găsirea (regăsirea) bucuriei, a efervescenţei, a râsului – sunt factori care pot dinamiza resurse neştiute până atunci din fiinţa noastră, adevărate energii vindecătoare şi armonizatoare.

Este bine să evităm cât mai mult acţiunile şi atitudinile care pot determina amplificarea dizarmonioasă a energiilor de tip Yin şi a stărilor asociate lor. Dacă ne vom analiza cu atenţie, vom sesiza că există situaţii care conduc la amplificarea stării de pasivitate, a inerţiei, lenei sau atitudinilor în care suntem purtaţi de diferitele evenimente şi conjuncturi zilnice.

Folosirea televizorului un timp prea îndelungat şi neselectiv, discuţiile lungi şi inutile, fumatul, lipsa finalizării acţiunilor începute, citirea haotică a ziarelor şi a publicaţiilor lipsite de valoare, lipsa unui mod de acţiune şi a unor obiective precise, toate acestea permit instalarea şi amplificarea unor stări psihice nocive, în directă corespondenţă cu natura lor receptivă (-).

Renunţarea la acest tip de acţiuni nu numai că nu ne va priva de ceva valoros, ci chiar ne va pune la dispoziţie un timp liber care poate fi folosit pentru a împlini lucruri mai aproape de sufletul nostru, pe care le amânam mereu într-un viitor îndepărtat, acel “când va fi timp…”.

CUM MÂNCĂM ? ATITUDINI LEGATE DE ACTUL HRĂNIRII

Din apă şi pământ, prin puterea luminii soarelui şi cu ajutorul finelor energii ce împânzesc în mod invizibil întreaga suprafaţă a planetei, plantele cresc, se dezvoltă şi devin adevăraţi acumulatori ai forţei vitale susţinătoare a vieţii. Ajunse în organismul nostru, supuse transformărilor metabolice şi energetice, ele redevin gradat lumină şi energie din ce în ce mai rafinată, eliberând astfel forţa regeneratoare şi susţinătoare a minţii, psihicului şi corpului. Cel care devine treptat conştient de acest dar pe care Creatorul l-a făcut oamenilor pentru a se putea menţine într-o stare de deplină înflorire, resimte gradat că procesul hrănirii capătă pentru el valenţe profunde, chiar spirituale. Modul în care mâncăm şi alimentele pe care le folosim reflectă într-o măsură adesea greu de bănuit ceea ce suntem ca fiinţe umane. Tendinţele şi orientările noastre profunde se manifestă în timpul „banalei” mese zilnice cu aceeaşi claritate (pentru un cunoscător) ca atunci când vorbim sau când facem dragoste. De la înfometatul care se „aruncă” asupra mesei dominat de o poftă irezistibilă, amestecând alimentele fără discernământ într-o dorinţă de a resimţi cât mai intens satisfacţia gustativă şi umplerea stomacului, la gurmandul care savurează îndelung fiecare aliment în parte, şi apoi la fiinţa rafinată care, mulţumind plină de umilinţă lui Dumnezeu pentru ceea ce El îi oferă ca hrană, mănâncă atent şi cumpătat, întreaga gamă a tendinţelor umane este reflectată fidel şi de calitatea alimentelor şi modul de hrănire.

Putem remarca acţiunea hranei în dublu sens:

1. Pe de-o parte alimentele pe care le consumăm în mod preponderent vor determina în timp (datorită caracteristicilor fizice şi energetice pe care le au) modificări gradate atât în structura noastră fizică, cât şi (fapt adesea ignorat!) în tendinţele emoţionale, lăsând în cele din urmă o anumită „amprentă” chiar şi asupra minţii. Oshawa afirma la un moment dat că „devenim ceea ce mâncăm”, în sensul în care hrana influenţează profund viaţa noastră fizică şi interioară. Adesea, cei care au realizat modificări majore în alimentaţia lor (în sensul orientării spre cea lacto-vegetariană sau macrobiotică), fie datorită apariţiei unor boli ce trebuiau eliminate, fie ca decizie datorată înţelegerii necesităţii de „a schimba ceva”, au putut constata cu surprindere desfăşurarea unor etape precise: după cea a transformărilor corporale, însoţite de fenomene de purificare (uneori destul de greu de suportat), urma întotdeauna o modificare a „calităţii interioare” – caracterizată de claritate lăuntrică, prospeţime, un mai mare dinamism şi entuziasm, o stare de uşurare generală fizică, psihică şi mentală.

Obiceiurile alimentare specifice unei zone sau regiuni au legătură foarte puternică cu caracteristicile de comportament ale celor ce aparţin unor comunităţi, cu dorinţele şi aspiraţiile comune, „fixate” în timp la nivelul subconştientului colectiv. Este uşor de observat că în zona Olteniei se utilizează frecvent condimentele iuţi, că în Ardeal predomină alimentele mai grele şi mai complexe; la nivelul naţiunilor cunoaştem mâncărurile mult condimentate şi renumitele paste italiene, orezul şi peştele asiaticilor etc, toate acestea având o legătură evidentă cu trăsăturile psihologice globale ale oamenilor din aceste zone. Acesta este şi motivul pentru care, de multe ori, este foarte dificilă acceptarea şi realizarea unei modificări în alimentaţie. Este întocmai ca o sustragere dintr-un tipar fixat cu putere în mintea şi conştiinţa indivizilor ce aparţin unei comunităţi. De altfel, adesea transformările care apar în corp sunt într-o legătură precisă cu tipul de hrană consumat. În cazul în care „tiparul” obişnuinţelor alimentare este unul defectuos, aceasta va determina în timp condiţionarea şi limitarea penibilă a fiinţei care i se supune, doar în cazul „reinscripţionării” sale, printr-o modificare în primul rând la nivelul alimentaţiei, fiind posibil un proces de decondiţionare gradată şi de schimbare în bine atât fizică, cât şi lăuntrică.

Evident, nu se recomandă să consumăm alimente exotice care nu sunt specifice zonei în care trăim, ci să ne orientăm spre acele alimente pline de viaţă şi energie care pot în mod real să asigure suportul unei vieţi echilibrate. Din acest punct de vedere, regimul lui Ohsawa produce în multe cazuri transformări de proporţii în viaţa celor care îl integrează în mod înţelept, dându-i organismului şansa de a funcţiona pe alte coordonate decât cele cu care el se obişnuise, stimulând în mare măsură procesul de eliminare a impurităţilor acumulate de-a lungul timpului. În cadrul regimului Ohsawa, aceste procese, conexe cu amplificarea predominanţei energetice Yang în fiinţă, sunt cele care au condus în multe cazuri adesea disperate chiar la remedieri remarcabile în starea de sănătate, şi chiar, în anumite cazuri, la vindecarea completă a unei game largi de afecţiuni de natură Yin.

2. Un al doilea sens al influenţei hranei este cel invers, în care ceea ce deja există în fiinţa noastră ca şi obişnuinţe, atitudini, orientări, va determina cu precizie preferinţele noastre pentru un gen de alimentaţie sau altul. Adesea fiinţele liniştite, care şi-au făcut o atitudine de viaţă din a căuta ceea ce este relaxant, şi determină destindere, mulţumire, afectivitate, de a evita mai mult sau mai puţin conştient conflictele şi situaţiile generatoare de stres, au tendinţa de a consuma alimente dulci în proporţii ridicate; multe dintre fiinţele hiperactive, agitate, impulsive sunt atrase de gusturile „tari”, alimente bine condimentate şi eventual cât mai multe prăjeli etc.

Ambele sensuri prezentate sunt de natură să creeze un cerc vicios, în cazul în care tendinţele şi ignoranţa noastră determină alegerea unei alimentaţii necorespunzătoare (excesiv stimulativă, prea grea, cu un gust în exces, etc.) sau a unei ascensiuni benefice din punctul de vedere al stării noastre de sănătate şi echilibru. Lucrurile nu se opresc însă aici. Nu este întotdeauna suficientă alegerea hranei potrivite, fiind necesară şi consumarea ei în condiţii de natură să ajute organismul să preia cât mai complet întreaga gamă de substanţe şi energii conţinute în alimente.

În mod tradiţional, este cunoscut faptul că odată cu alimentele, în timpul mesei ne „hrănim” în aceeaşi măsură cu toate impresiile senzoriale şi senzaţiile pe care le trăim. Din acest motiv, este stringent necesar să evităm realizarea oricăror discuţii sau acţiuni perturbatoare în intervalul consacrat mesei, creând în schimb un cadru cât mai luminos, de natură să ne destindă şi să ne umple de bucurie.

Vom mânca atent, mestecând fiecare îmbucătură de minim 30 de ori, savurând cât mai bine întreaga gamă de gusturi şi calităţi pe care alimentele o au. Obişnuitul orez sau lipiile din grâu pot să ne ofere, consumate astfel, o adevărată satisfacţie şi împlinire.

Mai mult decât atât, trebuie să avem în vedere că a mânca este, în esenţă, un act de comuniune cu ceea ce Dumnezeu ne-a pus la dispoziţie pentru a ne menţine în deplinătatea puterilor fizice şi lăuntrice. Tocmai de aceea este foarte bine ca întotdeauna înaintea începerii mesei, cu ochii închişi, într-o atitudine de linişte interioară şi umilinţă, să îi consacrăm în totalitate lui Dumnezeu, cât mai sincer şi în mod necondiţionat, toate fructele (rezultatele) actului hrănirii. După realizarea acestei ofrande interioare sincere, vom rămâne în continuare cu ochii închişi pentru a simţi răspunsul care va apare sub forma unei stări de înălţare şi transfigurare interioară profundă. Realizând astfel consacrarea hranei sau chiar spunând o rugăciune („Tatăl nostru”) de fiecare dată înainte de a mânca, putem gradat să redăm actului hrănirii dimensiunea spirituală pe care este necesar să o dobândească.

Este foarte bine dacă înainte de începerea regimului, realizăm dăruirea interioară sinceră – global – a întregii perioade de 10 zile şi a rezultatelor care vor fi generate în urma respectării acestui regim, lui Dumnezeu. Raportarea la forţa susţinătoare a existenţei va face astfel ca noi să putem beneficia de ajutorul şi inspiraţia Sa în această perioadă transformatoare, cu atât mai necesar celor ce suferă din cauza diferitelor boli. Această taină a consacrării şi a dăruirii sincere către Dumnezeu a rezultatelor acţiunilor noastre (întocmai ca un dar pe care îl facem şi care apoi nu ne mai preocupă) este de multe ori cea care deschide poarta spre realizarea aşa-ziselor miracole sau vindecări foarte rapide.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s