MESAJUL EMOTIILOR

Emoţiile – mesajul lor şi soluţia transformatoare

Realizaţi că emoţiile pe care le resimţiţi chiar în acest moment sunt un dar, un ghid, un suport, o chemare către acţiune. Dacă vă veţi suprima emoţiile şi veţi urmări să le eliminaţi din viaţa dumneavoastră sau dacă, dimpotrivă, le veţi acorda o importanţă foarte mare şi le veţi permite să dobândească controlul asupra vieţii dumneavoastră, atunci veţi risipi nebuneşte una dintre cele mai preţioase resurse ale vieţii. Suntem cu toţii sursa tuturor emoţiilor noastre, noi suntem cei care le creăm.

Mulţi oameni nu îşi permit să se simtă iubiţi sau fericiţi sau încrezători, până când nu le este împlinit un set particular de aşteptări. Acesta este un mod cu totul greşit de a privi lucrurile. În fiecare clipă trebuie să fiţi conştient că vă puteţi simţi în orice mod doriţi şi în orice mod alegeţi să vă simţiţi. Chiar şi emoţiile pe care la un anumit moment le-aţi considerat negative, sunt pur şi simplu o chemare către acţiune. De aceea, de acum înainte, în loc de a le numi emoţii negative, numiţi-le pur şi simplu semnale de acţiune menite să vă aducă trasformări în viaţă. Odată ce vă veţi familiariza cu fiecare semnal în parte şi cu mesajul său specific, emoţiile dumneavoastră nu vor mai reprezenta nişte duşmani, ci aliaţi de nădejde. Ele vor deveni prieteni, mentori am putea spune, ele vă vor ghida prin evenimentele vieţii, şi învăţând să utilizaţi aceste semnale vă veţi elibera de temeri, asumându-vă astfel copleşitoarea libertate de a experimenta întreaga bogăţie a vieţii umane.

Ajunsi aici sa urmarim sa parcurgem prezentarea ascultand si privind pentru cateva momente norii.

Suntem obişnuiţi să aşteptăm ca evenimentele A, B, C … să aibă loc pentru ca noi să ne simţim bine. De ce să aşteptăm? De ce nu ne-am propune să ne simţim bine de exemplu ori de câte ori vom auzi ciripitul unei păsări, claxonul unui autovehicul sau strigătul unui copil. Nu avem nevoie de nici un motiv special pentru a ne simţi bine, trebuie pur şi simplu să decidem să ne simţim bine chiar acum, pur şi simplu deoarece suntem în viaţă şi deoarece aşa dorim. Şi odată ce am recunoscut că suntem sursa tuturor emoţiilor noastre, de ce nu ne-am simţi bine, de ce nu am alege să ne simţim bine tot timpul? În general aceasta se petrece datorită faptului că aşa numitele emoţii negative ale noastre ne dau un mesaj. Care este mesajul acestor semnale de acţiune? Ele ne spun că ceea ce realizăm în mod curent nu funcţionează. Acest semnal de acţiune, care vă determină să vă simţiţi rănit, încearcă să vă spună de fapt că trebuie să vă schimbaţi modul în care comunicaţi, astfel încât să nu vă mai simţiţi din nou rănit în viitor. Atunci când vă simţiţi deprimat, aceasta reprezintă din nou o chemare către acţiune, spunându-vă că trebuie să vă schimbaţi atitudinea, deoarece problemele pe care le aveţi au ieşit de sub control. Sau, altfel spus, pur şi simplu trebuie să recurgeţi la un anumit tip de acţiune fizică, psihică sau mentală pentru a stăpâni o anumită zonă a vieţii dumneavoastră. Aceste semnale de acţiune, pur şi simplu urmăresc să vă susţină în a vă asuma acţiunea de a vă schimba modul în care gândiţi, de a vă schimba modul în care percepeţi lucrurile sau de a vă schimba modalităţile de comunicare sau comportamentul. Aceste chemări către acţiuni modificate sunt aici pentru a vă reaminti că dacă nu doriţi să fiţi precum un fluture care se loveşte mereu de fereastră încercând să treacă prin sticlă – sau altfel spus, dacă nu vă veţi schimba modul în care abordaţi lucrurile – persitenţa într-un model greşit nu vă va ajuta niciodată. Dimpotrivă însă, schimbarea de atitudine, trecerea la acţiune şi reajustarea comportamentului este cheia pentru a obţine întotdeauna rezultatele dorite.

Este extrem de util să avem o înţelegere conştientă a mesajului pozitiv pe care fiecare dintre aceste emoţii majore sau semnale de acţiune se străduiesc să ni-l dea. Vom analiza în cele ce urmează principalele zece tipuri de emoţii pe care majoritatea oamenilor se străduiesc să le evite, dar pe care, în loc de a le evita, le puteţi folosi pentru a vă direcţiona către acţiune. Simpla citire a acestei liste de semnale de acţiune nu vă va conferi stăpânirea acestor emoţii. Este însă deosebit de util să citiţi chiar de mai multe ori aceste indicaţii şi să vă reamintiţi sensul real al acestor emoţii şi acţiunea pe care este necesar să o realizaţi în corelaţie cu emoţia specifică.


1) Discomfortul. Emoţiile ce ne creează disconfort nu au în general o intensitate foarte mare, dar ele ne deranjează şi ne creează senzaţii negative şi sentimentul apăsător că lucrurile nu sunt tocmai în regulă.

Mesajul: plictiseala, nerăbdarea, greutatea, întristarea, mâhnirea sau stigherirea ne transmit cu toate mesajul că ceva nu este chiar în regulă. Poate că modul în care percepeţi lucrurile este eronat sau poate că acţiunile pe care le realizaţi nu generează rezultatele pe care le-aţi dorit.

Soluţia pentru a ne înţelege (cu) şi a elimina aceste emoţii asociate cu starea de discomfort:

a) Clarificaţi-vă ceea ce doriţi cu adevărat.

b) Redefiniţi-vă acţiunile. Realizaţi o abordare a proble-mei dintr-un punct de vedere uşor diferit şi vedeţi dacă acesta generează o schimbare imediată a modului în care vă simţiţi în acea situaţie, cu alte cuvinte, dacă se schimbă calitatea rezultatelor pe care le generaţi.


2) Teama. Emoţiile cu privire la teamă includ totul, de la o îngrijorare apăsătoare, mergând până la anxietate, fobie, frică şi chiar teroare. Teama serveşte unui scop bine definit şi mesajul său este clar.

Mesajul: Teama este pur şi simplu anticiparea faptului că ceva care se va petrece în curând, necesită din partea noastră o anumită pregătire. Altfel spus, fiţi pregăţiţi! În această situaţie este necesar fie să ne pregătim să facem faţă conjuncturii, fie să facem ceva pentru a o schimba. Tragedia constă în faptul că majoritatea oamenilor încearcă mai curând să îşi nege temerile sau pur şi simplu se abandonează lor. Nu trebuie să vă abandonaţi pur şi simplu temerii şi să o amplificaţi, începând să vă gândiţi la lucrurile cele mai rele care s-ar putea întâmpla, dar nici nu e cazul să pretindeţi că teama nu există.

Soluţia: Reanalizaţi situaţiile în care simţiţi teamă şi evaluaţi cum trebuie să acţionaţi pentru a vă pregăti psihic şi mental. Observaţi care sunt acţiunile pe care trebuie să le realizaţi pentru a face faţă situaţiei în cel mai bun mod posibil. Uneori, deşi realizăm toate pregătirile necesare pentru a preîntâmpina evenimentele şi nu ne mai rămâne nimic altceva de făcut, resimţim totuşi în continuare teamă. Acesta este punctul în care trebuie să utilizăm antidotul temei: trebuie să luăm decizia de a avea încredere.


3) A fi rănit în amorul propriu. Dacă există o emoţie care pare să domine interelaţiile umane, atât personale, cât şi profesionale, acesta este sentimentul de a fi rănit. Sentimentul de a fi rănit este generat, în mod obişnuit, de o senzaţie de pierdere.

Mesajul: pe care senzaţia de rănire ni-l dă este acela că aşteptările noastre nu au fost împlinite. Foarte adesea acest sentiment apare atunci când cineva a promis ceva şi nu s-a ţinut de cuvânt. În acest caz putem resimţi o pierdere de intimitate faţă de acea persoană sau poate o pierdere de încredere. Acest sentiment de pierdere este cel care creează senzaţia de a fi rănit.

Soluţia: a) Realizaţi că în realitate nu aţi pierdut nimic. Poate singurul lucru pe care trebuie să-l pierdeţi este falsa percepţie că acea persoană s-a străduit să vă rănească. Probabil că ea nici măcar nu a realizat impactul pe care acţiunile ei l-au avut asupra vieţii dumneavoastră.

b) În al doilea rând, reevaluaţi situaţia. Întrebaţi-vă: “Există cu adevărat o pierdere aici, sau mă grăbesc judecând pripit această situaţie?”.

c) A treia soluţie care vă poate ajuta să depăşiţi acest sentiment de rănire este de a comunica cu tact şi deschidere sentimentul dumneavoastră de pierdere şi dezamăgire persoanei implicate. De exemplu, spuneţi-i: “Zilele trecute, atunci când evenimentul X a avut loc, m-a rănit faptul că nu ţi-a păsat şi am simţit o strângere în suflet. Poţi să-mi clarifici ceea ce s-a întâmplat cu adevărat?” Pur şi simplu, schimbându-vă modul de a comunica şi clarificând ceea ce s-a petrecut, adesea veţi descoperi că însuşi acest sentiment va dispare într-o clipă.


4) Mânia. Întreaga gamă de emoţii, începând de la o simplă iritare, până la resentiment, furie şi chiar “turbare”, intră în această categorie.

Mesajul: este acela că o importantă regulă, care este acceptată în viaţa dumneavoastră, a fost violată de altcineva sau chiar de către dumneavoastră. Atunci când priviţi acest mesaj de mânie trebuie să înţelegeţi că puteţi schimba efectiv această emoţie negativă într-o clipă, de ce nu, chiar într-un sentiment opus, cum ar fi bunăstarea sau pacea, de exemplu.

Soluţia: a) Realizaţi că este posibil să fi înţeles în mod total greşit situaţia, că mânia dumneavoastră cu privire la persoana respectivă care încalcă regulile dumneavoastră, poate fi bazată pe faptul că ea nu a ştiut ceea ce dumneavoastră consideraţi că este mai important (chiar dacă credeţi că a ştiut).

b) Realizaţi că, chiar dacă o persoană a violat unul dintre standardele dumneavoastră, regulile dumneavoastră nu sunt în mod necesar “regulile drepte”, chiar dacă simţiţi cu tărie aceasta.

c) Puneţi-vă întrebări cheie, cum ar fi “Este adevărat că acestei persoane îi pasă cu adevărat de mine?” Întrerupeţi sentimentul de mânie întrebându-vă “Ce pot să învăţ din aceasta? Cum pot să comunic importanţa acestor standarde ale mele acestei persoane, într-un mod în care să o determine să dorească să mă ajute şi nu să îmi violeze standardele din nou în viitor?” De exemplu, chiar dacă sunteţi mânios, schimbaţi-vă unghiul din care priviţi lucrurile, gândindu-vă: “Poate că acestă persoană cu adevărat nu-mi cunoaşte regulile.” Sau schimbaţi-vă modul de a proceda – poate că nu i-aţi comunicat efectiv necesităţile dumneavoastră reale. Ori schimbaţi-vă comportamentul – spuneţi oamenilor în faţă, de exemplu: “Hei, ai intrat într-un domeniu “privat”. Te rog promite-mi că nu vei împărţi aceste lucruri cu nimeni; aceasta este cu adevărat important pentru mine.”


5. Frustrarea. Frustrarea se poate insinua în multe moduri. Ori de câte ori ne simţim ca şi cum viaţa noastră ar fi blocată din toate părţile sau atunci când depunem continuu un efort, dar nu obţinem rezultate, avem tendinţa de a ne lăsa pradă frustrării.

Mesajul: este un semnal de excitare. Aceasta înseamnă că mintea dumneavoastră consideră că ar putea fi mai bine pentru voi decât este în realitate. Frustrarea este foarte diferită de dezamăgire, care este descrisă de sentimentul că nu veţi obţine niciodată ceva ce v-aţi dorit foarte mult în viaţă. Prin contrast, deşi pare paradoxal, frustrarea este un semn pozitiv. Ea arată că soluţia la problema dumneavoastră este în dezbatere, dar ceea ce realizaţi în mod curent nu funcţionează. În acest caz va trebui să vă schimbaţi modul de abordare pentru a vă putea atinge ţelul. Este un semnal pentru dumneavoastră de a deveni mult mai flexibil.

Soluţia: a) Priviţi frustrarea ca pe un prieten şi căutaţi totodată noi moduri de a obţine rezultatele scontate.

b) Urmăriţi să descoperiţi modalităţile de a face faţă aceastei situaţii. Găsiţi un model, pe cineva care a găsit deja calea de a obţine ceea ce doreşte. Cereţi sprijinul unei astfel de persoane.

c) Fiţi fascinat de ceea ce puteţi învăţa din acea situaţie, astfel încât să ajungeţi să stăpâniţi această provocare nu numai astăzi, dar şi în viitor, într-un mod care să vă consume foarte puţin timp şi energie şi să vă creeze într-adevăr bucurie.


6. Dezamăgirea. Dezamăgirea poate fi o emoţie foarte destructivă dacă nu vă veţi înţelege cu ea repede. Ea este sentimentul doborâtor de a fi copleşit sau părăsit, ori de a suporta o pierdere definitivă.

Mesajul: este acela că o aşteptare pe care aţi avut-o, un anumit ţel pe care l-aţi vizat – cel mai probabil nu va fi realizat, aşadar este timpul să vă schimbaţi aşteptările, să le adecvaţi mult mai mult situaţiei şi să acţionaţi în vederea unui nou ţel imediat.

Soluţia: a) Descoperiţi imediat ce puteţi învăţa în această situaţie, ceva care să vă poată ajuta în viitor să dobândiţi chiar lucrul pe care l-aţi năzuit iniţial.

b) Stabiliţi-vă un nou ţel, ceva care să vă inspire chiar mai mult şi ceva către care să puteţi face imediat progrese.

c) Realizaţi că este posibil să vă fi pripit în judecată. Adesea lucrurile de care suntem dezamăgiţi sunt doar provocări temporare. Foarte adesea aşteptările noastre sunt total nerealiste. Dacă veţi planta astăzi o sămânţă, nu vă puteţi întoarce mâine aşteptându-vă să găsiţi în locul ei un copac.

“Nu poţi fi dezamăgit decât în situaţia în care în prealabil te-ai amăgit.”

d) O soluţie majoră în cazul dezamăgirii este să realizaţi că situaţia nu s-a încheiat încă şi să aveţi mai multă răbdare. Reevaluaţi complet ceea ce doriţi cu adevărat şi începeţi să dezvoltaţi un plan mult mai eficient pentru a dobândi aceasta.

e) Cel mai puternic antidot pentru emoţia dezamăgirii este cultivarea unei atitudini pozitive, de expectativă optimistă cu privire la ceea ce se va petrece în viitor, indiferent de ceea ce s-a întâmplat în trecut.


7. Vinovăţia. Emoţiile de vinovăţie, regret şi remuşcare sunt printre stările umane care trebuie să fie evitate cel mai mult în viaţă.

Mesajul: sentimentul de vinovăţie vă spune că aţi violat unul dintre cele mai înalte standarde ale dumneavoastră, şi că trebuie să faceţi ceva imediat pentru a vă asigura că nu veţi mai încălca din nou acel standard în viitor. Sentimentul de vinovăţie este ca un ultimatum pe care îl primesc mulţi oameni din partea conştiinţei lor pentru a-şi schimba comportamentul. Cu toate acestea, unii încearcă să îşi nege acest sentiment şi să îl suprime. Din nefericire aceasta funcţionează rareori. Vionovăţia nu va dispare astfel, ci dimpotrivă va deveni mai puternică. Nici cealaltă extremă nu este valabilă ca soluţie: a ne lăsa neajutoraţi şi deznădăjduiţi, pradă acestui sentiment. De altfel, nu acesta este scopul vinovăţiei. Existenţa sa are scopul de a ne conduce către acţiunea care va genera o schimbare.

Soluţia: a) Fiţi conştient că de fapt aţi violat un standard critic, a cărui acceptare este deplină în cazul dumneavoastră.

b) Asiguraţi-vă că acest comportament nu se va mai repeta niciodată în viitor. Căutaţi mental o modalitate de a face faţă în viitor în cazul unei situaţii similare, astfel încât să nu mai încălcaţi nici un fel de standard personal. Dacă sunteţi ferm convins că această situaţie nu se va mai repeta în viitor, puteţi cu adevărat să vă eliberaţi de acest sentiment. În acest caz vinovăţia a servit scopului său, acela de a vă direcţiona către un standard mai înalt în viitor, pe care să nu îl mai încălcaţi.


8. Sentimentul de a fi inadecvat. Acest sentiment apare în special atunci când nu putem să realizăm ceva pe care ştim că ar trebui să fim capabili să îl realizăm. Provocarea, bineînţeles, este aceea că adesea noi avem un sistem de reguli complet nedrept, cu ajutorul căruia noi încercăm să determinăm dacă suntem sau nu potriviţi unui scop dat.

Mesajul: este că în prezent nu aveţi nivelul de cunoştinţe şi abilităţile necesare pentru a realiza o anumită însărcinare. Aceasta vă spune că aveţi nevoie de mai multe informaţii, de mai multă înţelegere, strategii, instrumente sau încredere.

Soluţia: a) Pur şi simplu întrebaţi-vă “este cu adevărat cazul să mă simt astfel în această situaţie? Sunt cu adevărat incapabil, sau trebuie doar să-mi schimb modul pesimit în care privesc lucrurile?” Dacă sentimentul dumneavoastră este totuşi justificat, mesajul inadecvanţei este acela că este necesar să găsiţi o cale de a face ceva mai bun decât aţi făcut înainte.

b) Ori de câte ori vă simţiţi neadecvat, apreciaţi încurajarea de a improviza. Reamintiţi-vă că nu sunteţi perfect şi că nici nu e cazul să aveţi asemenea pretenţii. Astfel veţi putea începe să vă simţiţi adecvat momentului şi să decideţi să realizaţi îmbunătăţiri în acea zonă sau problemă specifică.

c) Găsiţi un model, pe cineva care se descurcă foarte bine în această zonă în care vă simţiţi neadecvat şi învăţaţi de la el. Simplul proces de a vă decide să stăpâniţi această zonă a vieţii, şi apoi conştientizarea chiar şi a celui mai mic progres făcut în această direcţie vă va transforma dintr-o persoană care se simte stingheră şi inadecvată într-o persoană care învaţă. Nu trebuie să consideraţi că sunteţi neadecvat, ci mai curând insuficient antrenat sau lipsit de cunoştinţe în acea zonă particulară, dar această situaţie se poate întotdeauna remedia.


9. A fi copleşit. Depresia, sentimentul de a fi lipsit de ajutor, sunt toate expresii ale sentimentului de a fi copleşit.

Mesajul: este că aveţi nevoie de a reevalua ceea ce este mai important pentru dumneavoastră în această situaţie. Motivul pentru care vă simţiţi copleşit este acela că încercaţi să susţineţi prea multe lucururi dintr-o dată sau încercaţi să schimbaţi totul peste noapte.

Soluţia: a) Decideţi care dintre toate lucrurile pe care doriţi să le realizaţi în viaţă este cel mai important pentru dumneavoastră şi focalizaţi-vă asupra lui.

b) Scrieţi care sunt cele mai importante scopuri ale vieţii dumneavoastră şi puneţi-le într-o ordine a priorităţilor. Simpla aşternere a lor pe hârtie vă va da sentimentul de control asupra a ceea ce se petrece.

c) Centraţi-vă asupra primului lucru de pe listă şi acţionaţi până când îl veţi stăpâni în mod desăvârşit.

d) Atunci când creem un mediu mental interior în care există prea multe cerinţe intense şi simultane, bineînţeles că ne simţim supraîncărcaţi. Dar, avem de asemenea puterea şi posibilitatea de a schimba aceasta, focalizându-ne asupra a ceea ce putem controla şi guverna, pe rând, pas cu pas.


10. Singurătatea.

Mesajul singurătăţii este acela că aveţi nevoie de o conexiune cu oamenii. Ce înseamnă acest mesaj? Adesea oamenii presupun că aceasta înseamnă neapărat o relaţie sexuală sau o intimitate constantă. Apoi ei se simt frustraţi, deoarece nu se bucură de această intimitate şi se simt singuri.

Soluţia: a) Soluţia în cazul sentimentului de singurătate este de a realiza că puteţi fi încununat de succes şi puteţi stabili relaţii cu ceilalţi, chiar acum, punând astfel capăt singurătăţii. Există oameni grijulii pretutindeni.

b) Identificaţi tipul de conexiune de care aveţi nevoie. Poate fi o prietenie sau o relaţie mult mai intimă, mai profundă, sau pur şi simplu aveţi nevoie de cineva care să vă asculte sau să râdă de glumele dumneavoastră.

c) Reamintiţi-vă că sentimentul singurătăţii pe care îl resimţiţi vă transmite permanent mesajul că “cu adevărat vă pasă de oameni şi că vă place să fiţi printre ei şi cu ei. Trebuie doar să vedeţi ce tip de conexiune vă este necesar şi să acţionaţi imediat pentru a-l realiza.

d) Acţionaţi imediat în sensul comunicării cu ceilalţi.


Aproape toate emoţiile negative se pot încadra într-una dintre aceste zece categorii. Ştiţi acum cum puteţi face faţă cu succes fiecăreia dintre aceste emoţii, înţelegând mesajul esenţial al emoţiei respective şi acţionând în vederea soluţionării ei.

Lista de mai jos sintetizează emoţia pozitivă cu efect contrar care trebuie cultivată în cazul fiecărui semnal de acţiune generat de o emoţie negativă. Astfel:

 

Cele zece semnale de acţiune:              Cele zece emoţii pozitive care ne conferă forţă:

1.discomfort                                                     iubire şi căldură interioară

2.teamă                                                            încredere şi curaj, apreciere şi gratitudine

3.rănire                                                            curiozitate şi iertare

4.mânie                                                              pasiune controlată

5.frustrare                                                        determinare şi dăruire

6.dezamăgire                                                    flexibilitate

7.vinovăţie                                                         încredere

8. inadecvanţă                                                  bună dispoziţie

9.depăşire, supraîncărcare                                vitalitate

10.singurătate                                                  expansiune şi dăruire

 

 

Lasă un comentariu